top of page

FAQ
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
-
Czy istotny jest stosunek masy samochodu i przyczepy ?Stosunek masy samochodu i przyczepy Ile może ważyć przyczepa kempingowa? Prawo jazdy kategorii B uprawnia do holowania, jeżeli łączna dopuszczalna masa całkowita (dmc) pojazdów nie przekracza 3500 kg. Dopuszczalne masy całkowite pojazdów nie wystarczą do tego, by wiedzieć, jaką przyczepę możesz holować. Musisz zagłębić się również w specyfikację oraz wyposażenie przyczepy. Jeśli ta ma hamulec najazdowy, wówczas konieczne są dalsze obliczenia. Musisz podzielić dopuszczalną masę całkowitą samochodu przez dmc przyczepy. Jeżeli otrzymasz wynik 1,33 lub wyższy, wówczas możesz połączyć pojazdy. W innym przypadku według prawa jest to kategorycznie zabronione. W tym momencie trzeba również przedstawić pojęcie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu. Ustawa Prawo o ruchu drogowym mówi bowiem, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu.
-
Kiedy potrzebuję dodatkowych uprawnień B96 lub B+E ?Gdy łączna dopuszczalna masa pojazdów mieści się w przedziale 3500 do 4250 kg, konieczne są dodatkowe uprawnienia. By móc holować taki zestaw pojazdów oprócz samego prawa jazdy kategorii B, konieczny jest również kod B96. Kod B96 świadczy o dodatkowym uprawnieniu kierowcy. Jednak, żeby go zdobyć, nie jest konieczny dodatkowy kurs – wystarczy, że podejdziesz do egzaminu praktycznego. Prawo jazdy B+E – kiedy potrzebne ? Jeżeli chcesz holować jeszcze cięższe przyczepy, wówczas potrzebujesz innych uprawnień, czyli prawa jazdy kategorii B+E. Uprawnia ono do prowadzenia zestawu pojazdów złożonego z samochodu o masie całkowitej do 3,5 tony oraz przyczepy o masie całkowitej do 3,5 tony. Musisz jednak wciąż pamiętać o stosunku masy pojazdów 1,33. W praktyce oznacza to, że maksymalna masa dopuszczalnego zespołu pojazdów wynosi 6125 kg. Co trzeba zrobić, aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E? Musisz być oczywiście pełnoletni oraz mieć prawo jazdy kategorii B. Konieczne jest również odbycie kursu, a także zaliczenie egzaminu państwowego. Nie musisz przechodzić jednak przez część teoretyczną. Egzamin praktyczny wygląda identycznie jak w przypadku kategorii B. Musisz zaliczyć jazdę z instruktorem po placu manewrowym oraz w ruchu miejskim.
-
Jakie występują w Polsce ograniczenia prędkości ?Przepisy o ruchu drogowym nie różnicują ograniczeń prędkości w zależności od masy przyczepy i pojazdu – zależą one od tego, po jakiej trasie się poruszasz. Dopuszczalna prędkość podczas jazdy z przyczepą wynosi: 20 km/h w strefie zamieszkania; 50 km/h w obszarze zabudowanym; 70 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze jednojezdniowej; 80 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze dwujezdniowej; 80 km/h na drodze ekspresowej oraz autostradzie. Jak łatwo można zauważyć, najwyższe prędkości możesz rozwijać na autostradach, drogach ekspresowych czy w obszarze niezabudowanym, jeśli masz do dyspozycji dwa pasy w jednym kierunku. Warto jednak zwrócić uwagę, że te prędkości znacząco odstają od tych, które są dopuszczalne dla samodzielnych pojazdów. W związku z tym podczas podróży z przyczepą kempingową szukaj alternatywnych tras. W takiej sytuacji być może lepszym rozwiązaniem jest wybór trasy turystycznej zamiast tej obejmującej setki kilometrów autostrad ?
-
Jakie opłaty podczas podróży - ViaToll ?W 2011 roku na polskich drogach pojawił się system elektronicznego poboru opłat, czyli ViaToll. Obejmuje on nie tylko TIR-y czy samochody ciężarowe, ale również osoby podróżujące autami osobowymi z przyczepami – słowem pojazdy oraz ich zestawy, których dmc przekracza 3,5 tony. W takiej sytuacji koniecznie musisz się wyposażyć w odpowiedni sprzęt, by uniknąć kary, która może wynieść 1000 złotych. Aby bez problemu poruszać się po płatnych drogach, musisz się zarejestrować w systemie ViaToll. Możesz to zrobić przez Internet lub w punkcie obsługi. Następnie otrzymasz urządzenie viaBox, które trzeba umieścić na przedniej szybie. Kaucja zwrotna za wypożyczenie sprzętu wynosi 120 złotych. ViaBox łączy się z odbiornikiem na bramownicy na płatnej drodze. Opłata za przejazd jest pobierana automatycznie. Jest to spore ułatwienie na autostradach, ponieważ wystarczy podjechać pod właściwą bramkę, a wówczas szlaban podniesie się sam. Musisz jednak pamiętać o tym, aby doładować urządzenie. Podobnie jak z rejestracją jest to możliwe przez Internet lub w punkcie obsługi. Jeśli odbiornik nie będzie w stanie pobrać opłaty, zostanie naliczona kara. Jej wysokość zależy od przewinienia. Jeżeli odbiornik na bramce będzie w stanie pobrać tylko część opłaty za przejazd, kara wyniesie 250 złotych. Przy całkowitym braku transferu grzywna to już 500 złotych za każdą dobę jazdy, przy czym rozliczenie zamyka się o północy. W związku z tym, jeśli pokonujesz płatny odcinek nocą, wówczas kara może wynieść nawet do 1000 złotych.
-
Czy do holowania przyczepy potrzebuję dodatkowych lusterek ?Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy kempingowej nie są wymagane. Polskie prawo nie nakazuje ich stosowania. Niemniej jednak warto wyposażyć się w ten element. Standardowe lusterka nie zapewniają odpowiedniej widoczności do tyłu. Przyczepa wystaje poza obrys samochodu i zasłania pole widzenia. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze, na to uwagę może zwrócić policjant podczas kontroli drogowej. Wówczas funkcjonariusz ma prawo ukarać Cię stosownym mandatem.
-
Jak odprowadzać opłaty za holowanie przyczepy kempingowej na płatnych drogach ?Jeśli dmc zestawu pojazdów przekracza 3,5 tony, wówczas musisz zarejestrować się w elektronicznym systemie ViaToll. Otrzymasz urządzenie, które trzeba doładować i umieścić na przedniej szybie. Gdy podjedziesz do odpowiedniej bramki, odbiornik automatycznie pobierze opłatę i podniesie szlaban.
-
Jaką przyczepę mogę holować moim samochodem ?Jeśli auto wyposażone jest w hak, a producent dopuszcza ciągnięcie nim przyczep, to w jego dowodzie rejestracyjnym w części "C" znajdziemy dwie wartości określające, jakie parametry musi spełnić podpięta do niego przyczepa – w rubryce O.1 dowodu znajduje się informacja o maksymalnej masie całkowitej przyczepy wyposażonej w hamulec, a w rubryce O.2 z reguły niższa masa przyczepy niehamowanej.